Как да започнем да общуваме по-ефективно?

1. Станете ангажиран слушател

Когато общуваме с другите, ние често се фокусираме върху това, което трябва да кажем. Въпреки това, ефективната комуникация е по-малко за разговорите и повече за слушането. Слушането добре означава не само разбиране на думите или информацията, която се предава, но и разбиране на емоциите, които говорителят се опитва да предаде.
Има голяма разлика между ангажирано слушане и просто слушане. Когато наистина слушате - когато сте ангажирани с това, което се казва - ще чуете фините интонации в гласа на някого, които ви казват как се чувства този човек и емоциите, които се опитва да ви каже. Когато сте ангажиран слушател, вие не само ще разберете по-добре другия човек, но и ще накарате този човек да се почувства и разбере, което може да помогне за изграждането на по-силна, по-дълбока връзка между вас.
Ако човекът, с когото говорите, е спокоен, например слушането по ангажиран начин също ще ви помогне да се успокоите. По същия начин, ако човекът е възбуден, можете да го успокоите, като слушате внимателно.

2. Обърнете внимание на невербалните сигнали

Начинът, по който гледате, слушате и реагирате на друг човек, им разказва повече за това как се чувствате, отколкото може да се каже само по себе си. Невербалната комуникация, или езикът на тялото, включва израженията на лицето, движенията на тялото и жестовете, контакт с очите, поза, тонуса на гласа ви и дори напрежението в мускулите и дишането.
Развиването на способността за разбиране и използване на невербалната комуникация може да ви помогне да се свържете с другите, да изразите това, което наистина имате предвид, да се движите в предизвикателни ситуации и да изграждате по-добри взаимоотношения у дома и в работата си.

3. Поддържайте стреса под контрол

Само когато сте в спокойно състояние, ще можете да разберете дали ситуацията изисква отговор или е по-добре да мълчите.
В ситуации като интервю за работа, бизнес презентация, запознаване с семейството на любим човек,  важно е да управлявате емоциите си, да мислите спокойно и ефективно да общувате.

4. Утвърждавайте се

Директният, самоуверен израз прави ясна комуникация и може да помогне за повишаване на самочувствието и уменията ви за вземане на решения. Да бъдеш самоуверен означава да изразяваш своите мисли, чувства и нужди по открит и честен начин, като се държиш за себе си и зачиташ другите. Това НЕ означава да бъдеш враждебен, агресивен или взискателен. Ефективната комуникация е винаги за разбиране на другия човек, а не за спечелване на аргумент или принуждаване на събеседника да приема вашите мнения към другите.

5.Направете контакт с очите

6.Задавайте въпроси

Когато задавате въпроси на някого, можете да изясните какво казват, за да сте сигурни, че ще получите цялата картина. Ако не го разбирате напълно, задавайте въпроси.

7.Бъдете съпричастни и разбирателни

Показването, че сте съпричастни и разбирателни към друг човек, изгражда дълъг път към създаването на голяма връзка с този човек. Всички ние искаме да бъдем разбрани. Толкова е просто.

Коментари